Bosvarkens

Als vrijwilliger voor SBB en als vrijwillig hondenuitlater van Bo (een Rotweiler van een bevriende kanaalster middenstander) wandel ik regelmatig door het Vledderbos bij Stadskanaal. In het voorjaar ergerde ik mij aan de sporen die bosvarkens in dit mooie gebied achterlieten.
Bosvarkens, een gedegenereerde ondersoort van de Homo Sapiëns, laat vooral sporen achter daar waar zijn soortgenoten dat ook al deden. Deze sporen zijn nogal opvallend en divers. Plastic tasjes, bier- en frisdrankblikjes, pet-flesjes, candy-bar wikkels, chipszakjes, shagpakjes, papier enz. enz.
In mei ben ik begonnen om tijdens een wandeling met Bo deze rotzooi te verzamelen. Drie keer verzamelde ik op die manier twee plastic boodschaptassen met afval.
Gisteren de speurtocht naar sporen van de bosvarkens na ongeveer drie weken weer gedaan.
Resultaat. Slechts één boodschaptas voor driekwart gevuld. Blijkbaar nemen de bosvarkens hun rotsooi eerder mee naar huis als ze geen sporen van hun soortgenoten aantreffen.

Groetjes,
Martin B. C. (Glanskop)

Reacties

Anoniem zei…
Het is jammer dat het moet, maar wel een zeer goed initiatief van je Martin. Hopelijk klopt je conclusie en is er binnenkort nagenoeg geen rommel meer te vinden in de bossen daar!

Populaire posts