Raar Beest wordt Zeearend



Afgelopen zondag (28 sept) was de gehele morgen wat regenachtig. Daarvan baalde ik behoorlijk, want in deze tijd wil ik zoveel het maar even kan buiten zijn om iets van de vogeltrek te beleven. Gelukkig klaarde het in de middag een beetje op, dus ik stouwde mijn spullen weer in de auto en op weg naar de Veenhuizerstukken wat voor mij dichtbij ligt. De Veenhuizerstukken werkt vaak als een magneet op vogels en ik zie daar gewoon meer dan bij mijn eigen huis. En ja, hoor na een tijdje zag ik de eerste “Rovers” al weer in de lucht hangen.
Verdere trek van kleine pietjes was (althans voor mij) verder niet zo merkbaar. Wel zag ik nog een Matkop(mees) in de maïs. (Jazeker, hier is wel maïstrek). Gelukkig kon ik hem herkennen aan zijn geluid, wat Martin zo karakteristiek aanduidt als “zeurpietje”. Verder probeerde ik mijn nieuwe telelens uit, waarmee het mogelijk moet zijn om vliegende vogels te fotograferen, maar waarmee ik nog veel oefenen moet. Helaas werd het al weer snel donker door een naderend regenfront. En da’s voor fotografie foute boel, want dan is er gewoon te weinig licht om goede foto’s te maken. Opeens zag ik een bruinachtige vogel, waarvan ik in eerste instantioe dacht dat het een Buizerd was. Gauw het fototoestel erop gericht en wat foto’s genomen. Helaas verdween de vogel na ca. 15 seconden al achter het maïs. Thuis gekomen heb ik mijn foto’s even bekeken, en vond toch dat de bewuste Buizerd er toch wel redelijk raar uitzag voor een buizerd. Wat het verder precies was, wist ik op dat moment ook niet zo. Heb daarom de hulp van Nico en Mark ingeroepen, die me later meldden dat ik een jonge Zeearend had gefotografeerd. (Had ik zelf ook kunnnen bedenken, maar mijn eerste gedachten gingen hier echt niet naar toe, omdat ik een Zeearend eigenlijk te zeldzaam vind) Maar toch, het kan gebeuren dat een Buizerd zomaar een Zeearend wordt

Wim B

Reacties

apache007 zei…
Nou zeg, dat is een toffe waarneming! Die had ik ook wel willen zien!
NiWi.

Populaire posts