De winter komt eraan!

De maand oktober was een erg goede maand voor Westerwolde, gezien de soorten die waargenomen zijn. Echter is de maand november ook altijd de moeite waard vind ik, voornamelijk door de enorme groepen Toendrarietganzen die in Westerwolde overwinteren. Ik maak er altijd een sport van om tussen de grote massa's 'toendra's' een zeldzame soort te vinden, zoals een Roodhalsgans, Rotgans, Dwerggans of Sneeuwgans. Helaas vind ik alleen maar Kleine Rietganzen de laatste jaren. Ook erg leuk, maar natuurlijk niet de soort waarvoor je op pad gaat. Maar ik houd stug vol, die Roodhalsgans zit er zeker een keer tussen, lijkt mij.

Op donderdag 12 november besluit ik om eens een flinke vogelronde door de regio te doen in de auto. Een flinke regenbui rond een uur of negen zorgt er voor dat ik mijn vertrek een uurtje uitstel, en zo zit ik om een uur of tien in de auto. Ik heb eigenlijk nooit echt een plan uitgestippeld als ik ga vogelen, dus ik rijd meestal gewoon wat rond en kijk ik wel wat ik tegenkom. Zo ook vandaag. Ik rijd richting Smeerling, eerst de Doezekampen en het Ellersinghuizerveld maar eens checken. Het wordt wel weer eens tijd voor een overwinterende Klapekster in de regio, denk ik bij mezelf. De Doezekampen en Ellersinghuizerveld zijn uitgelezen gebiedjes hiervoor in mijn ogen. Als ik stapvoets over de Eemboerveldweg rijd, zie ik een mannetje Blauwe Kiekendief sierlijk boven de Doezekampen jagen. Blauwe Kiekendief is in de wintermaanden een vrij algemene soort in Westerwolde, die je dan ook op vrij veel plekken tegen kunt komen. Echter blijft het gewoon een schitterende soort om te zien, vooral de mannetjes. De vogel komt op een acceptabele afstand langs gevlogen voor een aantal plaatjes.

Blauwe Kiekendief (mannetje) boven de Doezekampen bij Smeerling.

Het gebied is verder vrijwel leeg, op een aantal Graspiepers en Blauwe Reigers na. Ik besluit om door te rijden naar het Ellersinghuizerveld. Ik ben wel eens benieuwd of er wellicht wat leuke eenden op de plas aan de Harpelerweg ('pingo') zitten. Als ik de Harpelerweg opdraai met de auto, valt mijn ook meteen op een grote zwarte vlek in de lucht die ik meteen als Zeearend herken. In een aantal luttele seconden zie ik de vogel van grote hoogte afglijden richting de plas. Hij maakt een rare draai in de lucht en laat zich boven de plas als een blok naar beneden vallen. Mooie schietbende, daar gaan m'n eenden, denk ik bij mezelf. En ja hoor, geen seconde later vliegen en stuiven de aanwezige eenden en ganzen alle mogelijke kanten op. Ik ben nog een paar honderd meter van de plas verwijderd, en besluit op gepaste snelheid in zo een situatie op de plas af te rijden. Eenmaal bij de plas ben ik eigenlijk al te laat, want de adulte Zeearend vliegt op ongeveer 10 meter recht over de auto richting Smeerling. Ik zet de auto snel aan de kant, maar de arend is al weer een flink end van me verwijderd voor een leuke foto. Ik blijf de vogel volgen met mijn verrekijker, en zie tot mijn verbazing dat de vogel de landing inzet ergens rond de Vennenweg. Opnieuw rijd ik met gepaste snelheid naar de plek, en zie de vogel van grote afstand al op een kale akker zitten. Ik besluit om niet te dichtbij te komen, om zo opvliegen te voorkomen en om wat foto's te maken.

Zeearend (adult), Venneweg Harpel.

De vogel blijkt helaas schuwer dan dat ik dacht, want als ik het portier van de auto voorzichtig open doe, vliegt hij meteen op. Half over de autodeur hangend kan ik nog wat vluchtplaatjes schieten. De vogel verdwijnt erg laag weer richting het Ellersinghuizerveld. Echter vliegt de vogel zó laag dat ik hem door de bomen kwijtraak.

Zeearend (adult), Venneweg Harpel.

Zeearend (adult), Venneweg Harpel.

Omdat ik de vogel toch al prima heb gezien, besluit ik om niet opnieuw naar de vogel te gaan zoeken. Ik wil immers mijn vogelrondje voortzetten om eventueel nog iets anders leuks te ontdekken. Ik besluit om via Wollinghuizen (helaas, geen Waterspreeuw bij de vistrap) richting Sellingen te rijden. Onderweg zie ik opnieuw een (of dezelfde) Blauwe Kiekendief boven het Ellersinghuizerveld vliegen. Ook check ik enkele groepen Toendrarietganzen bij Jipsinghuizen, wat helaas niks leuks oplevert. Bij Over de Dijk zie ik opnieuw een groep van een dikke duizend Toendra's lopen. Hier vind ik na een tijdje zoeken in ieder geval één Kleine Rietgans tussen, op flinke afstand.

Via het kanaal rijd ik richting de Rietfilter. In de winter altijd een leuke plek voor eenden, en soms ook Baardmannetjes. Laatstgenoemde soort is erg schaars in de regio. Ze worden voornamelijk in de winter gezien op geschikte plekjes met veel riet. Eenmaal aangekomen in de Rietfilter zie ik meteen nadat ik uit de auto stap een drietal Wilde Zwanen het gebied in ploffen. In het gebied zitten leuke aantallen eenden, maar ik kan er niks bijzonders tussen vinden. Het gaat voornamelijk om Krakeenden en Wilde Eenden, met hier en daar een Slobeend, Smient of Wintertaling er tussen. 

Wilde Zwaan (adult) in de Rietfilter. 

Er heerst een heerlijk najaar/winter-achtig sfeertje in het gebied. De winter is een prachtige maand om vogels te kijken. Langs het pad staan een aantal perfecte boompjes voor een Klapekster, denk ik bij mezelf. Hoe kan het toch dat er de afgelopen winters geen Klapeksters in de regio heeft gezeten? Er zijn zo veel geschikte plekjes. Terwijl ik hier over nadenk zie ik een groepje van acht Kleine Barmsijzen in een berkje zitten. Leuk, maar helaas al opgevlogen voordat ik een plaatje kan schieten. Opnieuw zie ik een perfect boompje voor een Klapekster. Op datzelfde moment zie ik een silhouet in het topje van de boom zitten dat wel verdacht veel lijkt op een Klapekster. Meteen vliegt de vogel naar beneden en zie ik hem beter: inderdaad een Klapekster. Leuk! Dus toch! Het kon natuurlijk ook niet uitblijven. 

Klapekster in de Rietfilter

Na een dik halfuur struinen in de Rietfilter besluit ik om nog even naar Ter Borg te rijden. Hier blijkt het helaas angstvallig stil, helaas ook geen Kruisbekken waar ik op gehoopt had. Wel zie en hoor ik enkele Zwarte Mezen en wat Barmsijzen. Ik vervolg mijn weg richting de Sellingerbeetse. Helaas begint het op dat moment flink te regenen, dus ik besluit om eerst de noordelijke plas vanuit de auto te checken. Hier zitten uiteraard zeer veel Nijlganzen en Wilde Eenden, maar boven de buizen vliegt ook één wat grotere meeuw. Ik besluit wat foto's te knippen. De vogel vliegt minstens op 500 meter afstand, dus natuurlijk worden het geen topplaten. De foto's zijn gelukkig duidelijk genoeg om te concluderen dat het gaat om een 3kj (derde kalenderjaar) Geelpootmeeuw. Leuk, en best een schaars ding in de regio! Hieronder een compilatie van de bewijsplaatjes van dit beest. Let vooral op de kleur van de mantel: een tint tussen Kleine Mantelmeeuw en Zilvermeeuw in.

Geelpootmeeuw (derde kalenderjaar) boven het zandgat van de Sellingerbeetse.

Het is inmiddels droog geworden, dus ik rijd nog even naar de zuidelijke grote plas. Het water is helaas opmerkelijk leeg. Afgelopen weekend zwommen er nog flink veel eenden, nu moet ik het doen met een tiental kuifeenden. Ik hoop natuurlijk ooit nog eens een duiker te vinden op deze plas, en dat moet ook zeker kunnen! Vooralsnog ben ik blij met de Eider die ik er een paar weken geleden vond.

Het daglicht neemt in rap tempo af, en dat betekent dat ik het wel weer voor gezien houd voor vandaag. Voor mij is de winter in ieder geval begonnen, en ik ben benieuwd of we deze winter nog een goeie knaller in de regio krijgen! Ik zet voorzichtig in op een IJsduiker op de Beetse, maar een Witbandkruisbek in bijvoorbeeld Ter Borg is natuurlijk ook niet verkeerd!

Rik Wever

Reacties

Unknown zei…
Goeie avond. Ik heb geen echte ervaring met vogelwaarneming en maar ik wil graag het volgende kwijt. Vanavond omstreeks 18.15 uur zag ik op de Noord esweg in Sellingen vlak bij de jeux des boulesbaan n, een hop zitten en langzaam wegvliegen.. Ik ben geen ornitholoog maar ben er zeker van. Het is immers een markante en opvallende vogel. Hopelijk ben ik u van dienst geweest. Met vriendelijke groet,
Henry Jansen

Populaire posts